Klubové filmy, staré české filmy, filmový klub

THX 1138

obrazek

Věřte tomu nebo ne, ale v myšlenkách George Lucase nepobíhali vždycky jenom stateční chlápci v županu, mávající před sebou barevnou katodovou zářivkou či staří zelení skřeti s naprosto zvráceným slovosledem.

Lucas odjakživa toužil po určité samostatnosti a nezávislosti ve své tvorbě – nechtěl, aby mu kdokoli diktoval, jak má co udělat… I založil jednoho dne roku 1969 s přítelem Coppolou nezávislou produkční společnost American Zoetrope. V roce 1971, šest let před „první“ částí monstrózní intergalaktické střílečky Star Wars, dokončil dnes již šedovlasý režisér svůj pozoruhodný celovečerní debut s názvem THX 1138, právě pod hlavičkou zmiňované společnosti.

Za zmínku stojí i fakt, že je THX 1138 rozšířenou verzí Lucasova studentského snímku, ověnčeného cenou z Národního studentského filmového festivalu. Není tedy divu, že mladý režisér v úspěch svého prvního velkého filmu velice doufal. THX 1138 se však setkal s naprostým nepochopením u diváků, což samozřejmě velkou měrou přispělo k brzkému krachu American Zoetrope.

To by bylo jen tak něco málo o tom, za jakých okolností snímek vznikal. Další část pohádky o chytrém Georgovi, o založení společností Lucasfilm Ltd.c nebo Industrial Light & Magic, o Hvězdných válkách a budování obřího filmového impéria jste již určitě mnohokrát slyšeli…

obrazek

„Pracuj tvrdě. Zvyšuj produktivitu. Zabraňuj nehodám. A buď šťastný…“

Děj THX 1138 (=jméno hlavního hrdiny) je zasazen do světa v jakési alternativní budoucnosti. Tato budoucnost ovšem není nijak růžová. Všude vládne totalita dovedená téměř k dokonalosti. Lidé jsou dopováni neskutečným množstvím prášků, aby poslušně pracovali a zbytečně se nevyptávali na určité nesrovnalosti, které sami nemohou postřehnout, avšak diváka přímo bijí do očí. Nesrovnalosti jako: „Co to vlastně děláme? Proč a pro koho?“ nebo „Proč se mi ze zpovědnice neustále ozývají ta stejná nicneřešící slova?“. A to nemluvím o nesrovnalosti snad úplně nejzásadnější: „Kde to sakra jsme???“. Na poslední otázku vám bude film částečně odpovídat s tím, jak se bude blížit ke svému konci (většinu vysvětlení si však musíte sami domyslet, a i tak zůstane mnoho otazníků… :-) ). Do té doby se musí divák spokojit s těžko definovatelným prostředím, které připomíná jakýsi mix zaváděcího programu Matrixu a nemocničních prostor, jen místo šikovných zdravotních sestřiček všude pobíhají robotičtí stážníci s obuškem v ruce…

obrazek

Dočkáte se i parádní honičky

Potom už jenom stačí, aby si THX 1138 jednoho krásného dne vzal špatné prášky a všech těchto zvláštních a podezřelých věcí si začal všímat. Najednou pocítí strašlivou odtažitost, chladnost a tupou nepřítomnost celé společnosti kolem. S jedinou výjimkou – u své spolubydlící LUH 3417 pozoruje jev přesně opačný. Jev, který by se dal nazvat náklonností. A THX 1138 s překvapením a snad i s určitým pocitem provinění zjišťuje, že tuto náklonnost stejnou měrou opětuje. No, a jak už to tak bývá, náklonnost přeroste v lásku, což je ovšem zatraceně velký problém, jelikož láska, za normálních okolností potlačovaná hromádkami prášků, je v této totalitní společnosti nenapravitelným trestným činem. Z čerstvého mileneckého párečku se tak stává páreček nepohodlných kriminálníků…

Pokud bych měl říct, kterému filmu se THX 1138 blíží nejvíce, asi bych označil Brazil Terryho Gilliama. V přímém souboji těchto dvou výjimečných filmů v disciplíně pochopení a ztvárnění orwellovského tématu u mě ale nevyjde nikdo ani jako vítěz, ani jako poražený. Oba filmy totiž ukazují danou látku z trošku rozdílných úhlů, ve výsledku se tedy spíše doplňují, než soupeří. Dalším výrazným společným znakem je až neuvěřitelná nadčasovost.

obrazek

„Tumáš! Tumáš!“

Pro Lucasův experimentální snímek je typická absence humoru, mrazivě chladné zpracování, které jen koresponduje s obsahem a prvek jakési kolektivní viny. Režisér totiž neurčí žádného konkrétního viníka, neukáže prstem na nějakého očividně zlého zjizveného chlápka (viz Ostrov), který by celému totalitnímu systému velel, se slovy: „Ty za to můžeš, padouchu!“, ne – veškerou špínu viny neseme tentokrát my všichni…

Info

  • Režie : George Lucas
  • Hrají : Robert Duvall, Maggie McOmie, Donald Pleasence
  • USA, 1971, 86 min
  • Drama/Sci-Fi

Odkazy

««« Předchozí text: Mafiáni (Goodfellas) Následující text: Mrtvý muž přichází (Dead Man Walking) »»»

Dalibor Hanzal | 5.2.2007 Po 21:21 | Filmové nebe | trvalý odkaz | tisk | 1594x